Sökmotoroptimering är en viktig del för många företag. Om en potentiell kund söker efter en produkt eller tjänst på en sökmotor vill vi att just vårt företag ska dyka upp. Söker en person efter sous vide eller blenders vill vi vara bland de första träffarna då det ökar chanserna att kunden besöker just oss. Men konverteringsoptimering är nästa steg i kedjan, när en kund väl är inne på vår hemsida och tittar. Konverteringsoptimering handlar om att få de kunder som besöker hemsidan att faktiskt göra en beställning.
Säg att 100 personer varje dag besöker din hemsida, men endast fem av dessa faktiskt lägger en beställning. Det är endast 5 % av besökarna vilket konverteringsoptimering vill ändra på. Då handlar det om att konvertera besökare till köpare. Anledningen till detta är väldigt enkelt. Om en högre procentuell andel av besökarna faktiskt handlar så kommer kostnaden för varje produkt att minska och vinsten att öka. Resurserna ska inte läggas på de som besöker sidan utan att handla då det inte skapar någon vinst. Det är därför viktigt att komma ihåg att ökad trafik på en hemsida inte per automatik innebär högre vinst, utan att börja med och få besökarna att faktiskt lägga en beställning.
För att uppnå en bra konverteringsoptimering krävs det att man granskar sin egen e-handel med kritiska ögon. Genomför olika typer av tester, ta hjälp av program som finns och upptäck både styrkor och svagheter i din e-handel. På så sätt går det att optimera på bästa sätt och då även skapa den bästa upplevelsen också för kunder. Kunder med en bra och trygg upplevelse kommer med större sannolikhet att göra en beställning och dessutom rekommendera personer i sin närhet att göra samma sak. Genom att börja fokusera på konverteringsoptimering kommer du att börja i rätt ände.