Hur man driver en framgångsrik e-handel

E-handel har kanske aldrig varit mer populärt än vad det är just nu. Människor sitter hemma framför sin datorskärm och kan i lugn och ro jämföra priser, produkter och hitta det som är rätt. Det spelar inte någon roll om det är en sous vide, blenders eller en resa. Idag är allt en sökning bort och det är enkelt att hitta tester av olika produkter. Frågan är då hur den som vill bedriva e-handel ska göra för att faktiskt lyckas i denna väldigt tuffa konkurrens?

Mycket handlar till och börja med att nå ut till rätt personer. Är det ett väldigt specifikt segment som man riktar sig till eller är det ett större? Riktad marknadsföring är då väldigt bra och effektivt, här kan det vara lönsamt att ta hjälp av någon som kan området. Ett sätt är att via sociala medier synas. Skapas annonserna på rätt sätt kommer de att dyka upp för personer i målgruppen. Personerna blir nyfikna och besöker e-handeln och lägger förhoppningsvis en beställning. Genom olika erbjudanden och rabattkoder går det också att locka in nya kunder som sedan kan rekommendera e-handeln vidare till sina nära och kära. 

Besök din egen e-handel och försök sätta dig in i vad kunder möts av. Är den hemsidan lätt att navigera på och hur fungerar det att söka efter specifika produkter? Betalningsmetod och fraktalternativ är två väldigt viktiga faktorer som många väljer att titta på. Dyr frakt eller få betalningsmöjligheter kan göra att många blir avskräckt och helt enkelt väljer en konkurrent. Bedriver du e-handel måste du se hela kedjan som en enda helhetslösning där kunden är i fokus. Det ska vara så lätt och enkelt som det bara är möjligt, från första besöket tills att varan eller tjänsten har nått fram till slutkunden.